Vanliga frågor
Vi på Kronans Apotek vet att många har frågor och funderingar om oss och hur vår verksamhet fungerar. Här ger vi svar på de vanligaste frågorna.
Köpvillkor, leverans och returer
Postnord - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar
Postnord Varubrev* - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar
Postnord Paketbox - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar
Instabox - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar
Instabox Hemleverans - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar
Budbee - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar
Budbee Hemleverans - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar
Best Transport - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar mellan 17-22
Gordon - Leveransen sker inom 1-4 arbetsdagar
Click & Collect Express - Du får ett SMS inom 2 timmar när paketet är klart att hämtas på utvalda apotek
Click & Collect- Din order är redo att bli uthämtad 0-2 arbetsdagar
*När man beställer varor för över 1250 kr och väljer leverans med Postnord kommer det att skickas till ett ombud, antingen till det närmaste (som är förvalt) eller till det du väljer. Du kan välja ombud i kassan innan du slutför beställningen.
Samma gäller även om paketet väger mer än 2 kg, då skickas det till ett ombud.
Kontakta Kundservice (0771-612 612) så hjälper vi dig. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Vid eventuell tvist utanför domstol kan du hänvisa tvisten till Allmänna reklamationsnämnden.
Returnera varor
Du kan ångra ditt köp och returnera varor som täcks av ångerrätten inom 14 dagar från att du mottagit dem.
Retur vid köp online
1. Skapa en digital retursedel Du kan skapa en digital retursedel via ditt orderbekräftelsemejl, och skicka tillbaka varorna gratis från valfritt Postnord postombud. Spara därför alltid din orderbekräftelse tills du tagit emot dina varor. 2. Kontakta kundservice Du kan också välja att kontakta oss så hjälper vi dig med en retur.
Retur vid köp i ett fysisk apotek
1. Returnera till samma apotek Om du har handlat i ett fysiskt apotek kan du returnera varan inom 14 dagar om den täcks av ångerrätten. Besök samma Kronans Apotek där du gjorde köpet och ta med dig kvittot. 2. Kontakta kundservice Du kan också välja att kontakta oss så hjälper vi dig med en retur.
Varor som inte kan returneras
En del varor kan inte returneras inom ångerrätten, av hälso- och hygienskäl. Det gäller varor som läkemedel för människor och djur, receptbelagda varor, kylvaror och livsmedel. De flesta varor behöver returneras i en obruten originalförpackning. Om originalförpackningen är öppnad kan vi inte godkänna återbetalningen för hygienartiklar, kosmetika och varor inom kategorin sex och lust. Vi har ingen möjlighet att skicka tillbaka en returnerad vara.
Ångerblankett
Om du vill kan du använda dig av Konsumentverkets standardblankett i kontakt med kundservice. Du hittar ångerblanketten på Konsumentverkets hemsida.
Ej uthämtade paket
Om du inte hämtar ut ditt paket i tid från postombudet eller hos apoteket skickas det automatiskt tillbaka till oss. Då kan du behöva betala kostnaderna för returen. Hur länge ditt paket ligger kvar hos paketombudet beror på vilket leveranssätt du valt. Ditt paket ligger kvar hos apoteken i 14 dagar eller hos Postnord-ombud i 7 dagar. Om du ångrar ett köp och vill skicka tillbaka en vara behöver du först hämta ut paketet och sedan göra en retur. Läs mer om hur du gör en retur i beskrivningen ovan.
Varor med garanti
Om du har en vara med garanti och någonting går fel under garantitiden kan du besöka oss på ett fysiskt Kronans Apotek eller kontakta kundservice för hjälp.
I dagsläget har vi bara möjlighet att leverera varor inom Sverige.
Är köpet gjort via ett lokalt apotek? Alla transaktioner som görs via våra butiker, samt kortköp, sköts av Payex som är vår samarbetspartner. Payex når du på telefonummer, 08 - 20 24 00
Är köpet gjort via webben? Alla transaktioner som görs via hemsidan, även kortköp, sköts av Klarna som är vår samarbetspartner. Klarna når du på telefonummer, 08-120 120 10
När du har slutfört din beställning skickas en bekräftelse till din mailadress beroende på hur du har valt att bli aviserad. Om du inte fått en bekräftelse inom en timme bör du kontakta vår kundservice på telefon 0771-612 612. Om du har valt mailavisering kan du även kontrollera din skräppost innan så att mailat inte hamnat där. När du har gjort en beställning ska du komma till en sida som bekräftar att din beställning har tagits emot.
Det finns en omfattande lagstiftning inom läkemedelsområdet som vi naturligtvis följer. För att ingen obehörig ska få del av information om dina köp eller kunna hämta ut dina läkemedel har vi krav på säkerställande av identitet och fullmaktsförhållande. Kraven är olika beroende på om du hämtar till dig själv eller någon annan.
Beställningen tas emot av det apotek som du har valt för uthämtning. Om något är oklart kring din beställning hör apoteket av sig till dig. Varor som vi inte har på lager får vi oftast hem inom två arbetsdagar. Vissa specialvaror kan ta ytterligare ett par dagar. Vi hör av oss om dina varor inte finns i lager. När din beställning är klar får du ett nytt meddelande.
Postnord - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar Instabox - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar Budbee - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar Gordon - Leveransen sker inom 1-4 arbetsdagar Best Transport - Leveransen sker inom 1-3 arbetsdagar mellan 17-22 Click & Collect Express - Du får ett SMS inom 2 timmar när paketet är klart att hämtas Click & Collect - Din order är redo att bli uthämtad 0-2 arbetsdagar
Makulera order: Om din order inte har skickats från vårt lager, kan du ha möjlighet att makulera din order. Kontakta oss snarast på 0771-612 612 och välj tonval 1 i talsvaret så hjälper vi dig.
Returnera order:
Retur vid köp online 1. Skapa en digital retursedel Du kan skapa en digital retursedel via ditt orderbekräftelsemejl, och skicka tillbaka varorna gratis från valfritt Postnord postombud. Spara därför alltid din orderbekräftelse tills du tagit emot dina varor. 2. Kontakta kundservice Du kan också välja att kontakta oss så hjälper vi dig med en retur.
Kostnaden krediteras när vi fått in produkten i retur. Har du valt faktura så får du en uppdaterad faktura och har du valt att betala direkt får du en återbetalning inom 1-7 arbetsdagar, från att vi mottagit produkten.
Läkemedel, livsmedel, kylvaror och förskrivna artiklar är undantagna från ångerrätten och får ej returneras. Även varor som hygienartiklar och sexleksaker med bruten eller skadad förpackning är undantagna från ångerrätten och kan ej returneras. Du kan läsa mer om våra köpvilkor, här!
Tekniskt fel
- BankID saknas på din mobil eller är felkonfigurerat.
- BankID-tjänsterna kan ligga nere. Se deras statussida,https://www.bankid.com/driftsinformation
Se till att du accepterar Cookies. Denna funktion kan finnas på lite olika ställen beroende på vilken webbläsare du andvänder. t.ex. Inställningar > Sekretess > Innehållsinställningar > Cookies.
Tekniskt fel vid E-legitimation: Här kan du sätta ditt bank-ID på prov innan du faktiskt beställer eller legitimerar dig. Du kan prova hur många gånger som helst. Giltighetstiden för en e-legitimation är begränsad. Om du får problem med att logga in bör du därför först kontrollera om giltighetstiden har gått ut. Det kan du göra på utfärdarens (bankens eller Telias) webbplats. Kan du fortfarande inte logga in med E-legitimation bör du kontakta din utgivare av E-legitimationen.
Har du nyligen använt din E-legitimation i samband med en annan tjänst kan du registrera ett ärende nedan så undersöker vi saken och återkommer till dig.
Tekniska problem på Kronans Apoteks webbshop www.kronansapotek.se:
- Rensa cookies (webbplatsdata) i den webbläsare som kund använder.
- Byta webbläsare.
- Byta enhet (t.ex. en annan dator eller surfplatta).
- Avvakta tills senare tillfälle.
Allmänna tekniska problem: Maila in till kundservice@kronansapotek.se och beskriv hur du gör och vad som händer. Försök få med så många punkter nedan som möjligt i ditt mail: Namn, personnummer (sex första), tidpunkt/datum för inloggnins försök, syfte (t.ex. beställning, kolla recept, skapa fullmakt), eventuella felmeddelanden, vilken enhet du använder? (Dator, smartphone eller pekplatta, gärna modell och märke om det gäller mobila enheter), operativsystem (t.ex. Windows 7, Android, IOs) Webbläsare (t.ex. Chrome, Firefox, Explorer).
Recept och läkemedel
Vid köp via vår webbsida, gör så här: Vänligen kryssa i rutan för "Receptspecifikation" i kassan på vår hemsida eller i appen, så inkluderas specifikationen i ditt paket. Om du önskar en receptspecifikation i efterhand kan du kontakta vår kundservice via telefon eller e-post och uppge ditt ordernummer, så skickar vi specifikationen till dig per post.
Vid köp via butik: Så kan du få receptspecifikationen, genom att besöka den expedierande butiken. Du som kund kan begära receptspecifikation hos oss inom en viss tid. Är det utanför vårt tidsspann behöver du vända dig till myndigheter.
Se nedan:
- Kronans Apotek: Inom 6 månader från köpet
- Ärenden äldre än 6 månader hänvisas till, läkemedelskollen.
För att veta om dina läkemedel fungerar tillsammans är du välkommen att besöka ditt Kronans Apotek eller ringa en farmaceut via vår kundservice på telefonnummer 0771- 612 612, välj tonval 2 så hjälper vi dig så att du får svar på dina frågor.
När du hämtar ut dina varor på recept kontrolleras bland annat:
- Att receptet är korrekt
- Att du får rätt läkemedel
- Till rätt dos
- Rätt mängd läkemedel för hela behandlingen
- Att hållbarheten är tillräcklig på läkemedlet
- Att förpackningen är felfri
- Att du som kund kan använda läkemedlet som det är tänkt. (Till exempel att du kan svälja tabletten, vet hur du ska gör med inhalatorn, vet att det är ett stolpiller med mera.) På alla våra apotek använder vi EES, Elektroniskt Expertstöd.
När vi använder EES får du bland annat information om:
- Dina mediciner passar ihop med varandra
- Om lämpliga/olämpliga doseringar
- Om läkemedlen och doserna är anpassade efter din ålder
- Om du har läkemedel med samma verkan med hjälp av EES ger vi dig tips på vägen för en ännu bättre läkemedelsbehandling.
EES riktar sig till dig som har läkemedel på e-recept. Din farmaceut gör en bedömning av resultaten och diskuterar det med dig i direkt anslutning till att du hämtar dina recept hos oss. Allt du behöver göra är att ge ditt muntliga samtycke till att vi använder EES. Samtycket sparas hos Apotekens service och gäller för alla apotek. Läs mer om EES och samtycken eller fråga din farmaceut på ditt lokala Kronans Apotek. Välkommen!
Ja, det kan du göra för dina barn under 13 år. Det gör du under receptfliken > högst upp i höger hörn på antingen + eller tre prickar (beror på telefon) sedan "lägg till barn".
Du kan alltid besöka eller kontakta ditt närmaste Kronans Apotek för att hämta ut ditt licens- eller extemporeläkemedel. För andra sätt att hämta ut licens- eller extemporeläkemedel kontakta farmaceut på vår kundservice.
Grundregeln är att kunden har rätt till förmån på sina läkemedel som är inom förmånssystemet. Vid varje uttag har dock kunden endast rätt till förmån för att ta ut läkemedel som motsvarar en tre månaders förbrukning. Vill kunden ta ut mer än det måste hen i regel betala nästa uttag själv. Kunden kan hämta ut nästa uttag när 2/3 av det förra uttaget har passerat.
Gränsen för högkostnadsskyddet/läkemedelsförmånen är 2850 kr från 2024. Högkostnadsskyddet för läkemedel och förmånsberättigade handelsvaror gäller under en ettårsperiod räknat från ditt första köp. När du köper varor på recept betalar du själv hela eller en del av priset. Den del du betalar själv blir lägre ju högre sammanlagda kostnader du har haft för varor på recept under en ettårsperiod.
Högkostnadsskyddet innebär att du inte behöver betala mer än totalt 2850 kronor per år för de flesta varor du får utskrivna på recept. Högkostnadsskyddet omfattar 12 månader. Upp till 1425 kronor betalar du fullt pris för dina varor på recept. Klicka här för att läsa mer om läkemedelsförmåner. Vad gäller om jag har delbetalning? Det går bra att betala med delbetalning även efter höjning. Lägsta belopp att betala kommer vara 202 kr, 197 kr vid autogiro per månad.
Läs mer om högkostnadsskyddet, här!
Vårdnadshavare för barn under 18 år kan handla utan fullmakt i butik. I webbshoppen loggar vårdnadshavaren in med sin egen e-legitimation och fyller i barnets personnummer för att få tillgång till aktuella recept, detta gäller enbart om barnet är under 13 år. Personer som inte är vårdnadshavare, exempelvis bonusföräldrar eller mor- och farföräldrar, måste ha en fullmakt från vårdnadshavaren för att kunna köpa och hämta ut läkemedel.
Här kan du läsa hur du ger någon annan fullmakt för ditt barn.
Diverse blanketter i PDF-format hittar du, här.
Att ta med läkemedel för personligt bruk kräver viss förberedelse. Kontrollera till exempel med landets ambassad vad som gäller vid inresa i landet du ska till. Den som reser inom Schengenområdet och tar med narkotikaklassad läkemedel måste ha ett intyg som ett apotek kan utfärda. Använd gärna originalförpackning och om möjligt ta med originalrecept så att du kan visa vilket läkemedel du har med dig vid en eventuell tullkontroll. Vid flygresa (även inrikes) finns restriktioner för vad som får finnas i handbagaget. Om du behöver ta med dig sprutor och kanyler måste du skaffa ett intyg från din läkare som verifierar detta (gäller alla länder). Här kan du läsa mer om att resa med läkemedel.